فیلتر هواکش چیست؟

 

فیلتر های هوا

در هر خودرو،به دلیل احتراق سوخت ،نیاز به هوای تازه وجود دارد . این هوای مورد نیاز دراثر حرکت پیستون ها یا توربوفن خودرو جهت احتراق تامین می شود.
بسته به نوع خودرو، حجم سیلندر،میزان بار و عوامل دیگر ، میزان هوای مورد نیاز متفاوت می باشد
 از آنجایی که درهوا ذرات معلق و آلاینده بسیاری وجود دارد لذا قبل از ورود به موتور،هوا بایستی از فیلتر عبور کند و تصفیه شود در این ارتباط فیلتر هوای خودروها(خودرو های سبک ،سنگین و نیمه سنگین ) ممکن است به صورت فیلتر یک مرحله ای و یاترکیب چند فیلتر (به صورت ترکیب فیلترهای هوای روغنی ، کاغذی اولیه و ثانویه)باشند. در اکثر خودروهای سنگین و نیمه سنگین فیلتر هوا به صورت حلقوی با سرو ته فلزی یا فومی می باشد. اما در اکثر خودروهای سبک ار فیلترهای کتابی (که دارای سطح تصفیه و عمر بالایی هستند) استفاده شده است.
با توجه به وجود گرد و غبار در هوای ورودی به موتور خودروها، طبیعی است که اگرقرارباشد کل غبارتوسط فیلتر جذب شود ،ظرف مدت کوتاهی عمر فیلتربسر خواهد رسید.در این رابطه لازم است درورودی هوا و حتی محفظه های نصب فیلترتدابیری اندیشیده شود که درصد قابل توجهی از غبار و ذرات درشت تر توسط این تجهیزات جداسازی شوند . بدیهی است د رمناطقی که غلظت و تراکم آلودگی هوا بالا تر می باشد ( مانند جاده های در حال ساخت و مناطق ریزگردهای هوا)حتماً لازم است از اینگونه پیش فیلترها استفاده شود.
در مناطقی که رطوبت هوا زیاد باشد باید از تجهیزات ضد رطوبت و کاغذ ضد رطوبت استفاده شود. در غیر این صورت صدماتی به تجهیزات  وارد خواهد شد.

مشخصات فیلتر هوای ایده آل

در واقع اولین و مهمترین وظیفه فیلتر، جداسازی ناخالصی ها و تصفیه هوا می باشد اما این به تنهایی کافی نمی باشد. یک فیلتر خوب باید دارای قدرت جذب بالای گردو غبار ( کاملا در محل نصب  آب بند و هوا بند باشد) عمر طولانی ، مقاومت در برابر رطوبت، دارای افت فشار کم ، هوادهی بالاو توانایی بالای جداسازی ذرات میکرونی باشد. قابل ذکر است ذرات میکرونی (خصوصاً سیلیس) با عبور ار فیلتر های نامرغوب ، باعث خراش و آسیب به بدنه سیلندر، یاتاقان ها و سایر قطعات موتور میشوند.
عمدتاً فیلترهای نامرغوب: دارای افت فشار زیاد، هوادهی پایین و عمر کوتاه مدت می باشند که این موضوع باعث کاهش کشش و قدرت موتور ، افزایش مصرف سوخت ، آلودگی سریع تر روغن و نهایتاً استهلاک بیشتر موتور می شود.
همچنین یک فیلتر مرغوب دارای موادد زیر است:
پوشش مناسب قطعات فلزی جهت جلوگیری از زنگ زدگی در شرایط محیطی مرطوب ، اعم از آبکاری گالوانیزه  یا رنگ پودری. البته این پوشش ها باعث زیبایی فیلتر نیز می شوند.
استفاده از چسب های مرغوب جهت آب بندی کامل مدیای فیلتر با قطعات سر و ته .فیلتر های فومی  فاقد سو و ته فلزی بوده و مواد فوم پلی یورتال (PU) مرغوب آب بندی و استحکام مناسب فیلتر را فراهم می آورد.
واشرهای لاستیکی ضد اوزون با انعطاف پذیری بالا باعث آب بندی صحیح و کامل فیلتر درمحل نصب خود می گردد.

فیلتر هوای نانو الیاف

یکی از جدیدترین تکنولوژ ی های پیشرفته (High Tech) در صنعت فیلتر ، ورود نانو تکنولوژی به این عرصه می باشد که باعث جهش کیفی عملکرد فیلترها شده است . با این تکنیک سطح الیاف قطور سلولوزی و مصنوعی ( معمولا با قطر 10 تا 30 میکرو متر ) با لایه ای از الیاف بسیار ریز نانو ( معمولا با قطر 0.05 تا 0.4 میکرو متر) پوشانده می شود.

با این فناوری هوای ورودی به موتور خودرو د رسطح کلاس های فیلتراسیون مناسب ) 000، F9،F7  ،M6 ( مطابق استاندارد اروپا به شماره EN779 پاکسازی می شود. به بیان دیگر با استفاده از فیلتر های هوای نانو الیاف می توان ورود ذرات آلودگی معلق در هوا به موتور وارد می شوند ، کاهش  داد.
میانگین افت فشار این فیلتر ها حتی کمتر از فیلتر های معمولی نامرغوب بازار بوده و همچنین عمر و دوره کارکرد طولانی تر از مزایای این فیلتر ها می باشند.
تامین هوای عاری از ذرات معلق برای احتراق در موتور تنها با استفاده ار فناوری نانو الیاف امکان پذیر می شود. در موتورهای دیزلی و بنزینی مموماً با آسیب های ناشی از ورود ذرات همراه هوا در بدنه سیلندرها و یاتاقان ها و البته سوپاپ ها و نشیمنگاه آنها مواجه هستیم .کاهش توان و کشش موتور د رزمان های کوتاه اولین اثرات استفاده از فیلتر های معمولی هستند. به منظور ارتقای سطح حفاظت از قطعات حساس این دسته از ماشین ها و همچنین تلفات انرژی و افزایش راندمان انرژ ی ماشین های فوق توصیه می شود از فیلتر های هوای بهران فیلترتولید شده با فناوری نانو الیاف استفاده گردد.
وجود نانو الیاف دراین فیلتر ها سبب می شود که حفرهای کاغذ فیلتر هزاران بار کوچک تر شده و ذرات ریز خاک و آلودگی را نیز به طور کامل از هوای ورودی به موتور پاکسازی کنند.

در سالهای اخیر حجم بالای ریز گردها به خصوص در فصل های تابستان و پاییز به مشکلی جدی برای اکثر مناطق کشور بدل شده است . لایه نانوالیاف موجود د رفیلترهای نانو الیاف به ذرات غبار اجازه می دهد که حتی وارد کاغذ فیلتر شوند ( فیلتراسون سطحی) ، د رحالی که بسیاری از این ذرات به راحتی از کاغذ فیلترهای معمول در بازار عبور کرده و وارد موتورمی شوند. با یک محاسبه ساده می توان تخمین زد که در روزهایی با توده های ریز گرد،برای یک موتور با قدرت 400 اسب بخار ، در صورت استفاده از فیلتر های معمولی نامرغوب در بهترین حالت حداقل در هر ساعت معادل یک قاشق مرباخوری خاک و ذرات معلق وارد موتور می شوند، اما میتوان با استفاده از فیلتر های نانویی این مقدار  را نزدیک به صفر رساند.

ویژگیهای محصول :

ویژگی های فیلترهای هوای نانو الیاف شرکت بهران فیلتر را بطور خلاصه میتوان به شرح زیر نام برد:
  • راندمان فیلتراسیون بالا
  • نرخ پایین افزایش افت فشار
  • میانگین عبوردهی بالاتر هوا
  • دوره کارکرد و عمر طولانی فیلتر
  • کاهش تعمیرات موتور
  • کاهش مصرف سوخت
برای تولید فیلتر های ارتقا یافته با فناوری نانو الیاف ، کاغذ فیلتر قبل از شروع عملیات چین کن د رتولید فیلتر ، به وسیله دستگاه تولید نانو الیاف با لایه ای از الیاف پلیمری  با قطر بین  50 تا 400 نانو متر  لایه نشانی می شود.سوراخ هایی که از تقاطع میان نانو الیاف ایجاد می شوند، بسیار کوچتر از سوراخ های کاغذ  فیلتر هستند . همین امر سبب ارتقای کارایی جداسازی فیلتر و حفاظت بهتر از قطعات و تجهیزات موتور می شود.

خط تولید نانو الیاف شرکت بهران فیلتر

سالها تحقیق و توسعه در شرکت بهران فیلتر ، پشتوانه ای است برای بکارگیری صحیح فناوری نانو الیاف در محصولات این شرکت. نکته حائز اهمیت این است که به دلیل ابعاد نانو متریک در این فناوری ، اگر پشتوانه دانش فنی و تجربه عملیای کافی وجود نداشته باشد و یا مراحل تولید به درستی انجام نشود ، نتیجه را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد درحالی که برای مصرف کوتاه مدت به سادگی قابل تشخیص نخواهد بود و تنها شدت خرابی های بعدی در قطعات موتور ، کیفیت نامناسب نانو الیاف استفاده شده را نشان خواهد داد.

منبع :شرکت تولیدی صنعتی بهران فیلتر